Ressenya de "La visita de Wagner a Rossini"

Edmond Michotte, La visita de Wagner a Rossini, Antoni Bosch Editor, 2013 (108 pàgs.). ISBN: 978-84-941595-8-9

Editat en francès el 2011, arriba en castellà la transcripció de l’entrevista entre Rossini i Wagner del març de 1860 a París. La reconstrucció és d’Edmond Michotte (1830-1914), compositor belga més recordat per la seva vessant d’antiquari i col·leccionista que per la seva obra musical. L’any 1906 Michotte va publicar aquesta trobada que ara l’empresa Antoni Bosch Editor ha comercialitzat. S’afegeix d’aquesta manera un altre document de caràcter històric als diferents que es van publicar durant el bicentenari del compositor germànic. Un text que alhora és una de las poques fonts documentals sobre Rossini en llengua castellana.

Visita de Wagner a Rossini

Amb molts dubtes sobre la fiabilitat d’un text reproduït amb tanta exactitud –per moltes notes que Michotte prengués-, la lectura aporta llum sobre la feina de Wagner durant la seva segona estada a París en ocasió de l’estrena de Tannhäuser. Entre els diferents temes tractats entre ambdós compositors, hi ha anècdotes i fets viscuts que s’entrellacen amb un clar posicionament artístic que ofereix dos móns i dues estètiques diferents tan de l’òpera com a manifestació cultural com del posicionament de l’artista. Wagner explica el seu posicionament i escrits com L’obra d’art del futur i Òpera i drama aleshores contínuament vilipendiats per l’influent premsa de l’època. També hi ha voluntat de desmentir rumorologia de l’època sobre els dos personatges o sobre la clàssica història de l’assassinat de Mozart a mans de Salieri. Sense perdre l’escepticisme necessari respecte al que aporta el transcriptor, amic d’ambdós compositors, la lectura és àgil i amena.

L’edició, en format de butxaca i lletra llegible, compta amb el prefaci i suggerents notes crítiques de Xavier Lacavaliere –gairebé més importants que el propi text-, de qui no s’aporta cap dada professional tot i ser autor de títols dedicats a Falla i Mussorgski.

Albert Ferrer Flamarich

L'Anell del Nibelung en el seu context (IX)

IX. L’or del Rin (Resum argumental)

Com ja es diu a l’anterior lliurament, per causa de la seva extrema longitud, i també d’alguns passatges certament confosos amb el·lipsis i salts en el temps, mal, quan no gens, explicats, el fil argumental de l'Anell, és certament una mica confós. També passa que pel fet que, amb l’excepció del Festspielhaus de Bayreuth, les seves diverses jornades es representin a la resta de teatres d’òpera separades per anys, fa que la concepció d’una obra unitària, quedi força malmesa. Com que a més normalment –excepte en l'actual commemoració del Liceu– les diferents reposicions s’acostumen a fer sense seguir cap ordre: un any La valquíria, dos o tres anys després El capvespre del déus, etcètera, la concepció d’una obra unitària no sols es perd des del punt de vista dramatúrgic, sinó que també es perd un fil, una continuïtat musical dotada d’una extraordinària lògica evolutiva des de l’inici a L’or del Rin fins el final d’El capvespre dels déus.

Llegeix més...

Els meus records del Liceu (IV)

Amb la perspectiva que dóna el temps un queda meravellat de les figures vocals que van actuar en aquella època al Liceu i ho comprovarem amb els comentaris que faré a continuació sobre la temporada 1956-57, encara que la llista no serà exhaustiva per no fer-me massa pesat.

Llegeix més...

Els meus records del Liceu (III)

ELS MEUS RECORDS DEL LICEU (III)

Continuaré amb els meus records del Liceu després del parèntesi que he fet  per parlar del Concurs Viñas, i seguiré a partir de la temporada 1955-56, en la qual, va començar la meva gran passió per l’òpera.

La primera funció que vaig anar a veure va ser un memorable Otello, en què participaven dos grans cantants de l’època: Mario del Monaco, amb la seva veu potent, de bronze, plena de força donant vida al moro venecià, triomfant plenament; i el gran baríton Giuseppe Taddei,

Llegeix més...

Ressenya de "La experiencia de la ópera"

Paul Henry Lang, La experiencia de la óperaAlianza Editorial, 2010 (reedició). 426 pàgs.

La tasca d’Alianza Editorial en la difusió de bibliografia musical estrangera i puntualment espanyola mereix elogis, encara que alguns dels títols editats darrerament no siguin tan suggerents com els clàssics que han configurat el seu ample catàleg. Un exemple és La experiencia de la ópera de Paul Henry Lang que apareix al mercat com  a traducció de l’original anglès The experience of opera i que és una reedició del volum comercialitzat l’any 1983 també per la mateixa empresa.

Llegeix més...

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Canal de YouTube de l'Associació

***Video not found***
Duration: 0
Date: November 30, -0001
Views: 0

Copyright © 2014. Associació Liceistes 4t.i 5è Pis. Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. .