Una tarda a l’òpera: una altra guia operística

Jaume Radigales, Una tarda a l’òpera, Huygens Editorial: Barcelona, 2015. 1202 pàgines. IBSN: 978-84-15663-42-3.

A part d’un referent com a professor universitari, Jaume Radigales (Barcelona, 1969) és un especialista operístic reconegut en les nostres latituds com ho demostra l’emissió del programa “Una tarda a l’òpera” a la sintonia de Catalunya –Música des de fa més d’una dècada. Sota el mateix nom, l’editorial Huygens ha publicat un volum enciclopèdic amb fitxes tècniques operístiques basades en un esquema fix (títol, llibretista, personatges, argument, data d’estrena, selecció discogràfica i dvdgràfica) complementat per introduccions genèriques amb redactats amens que endinsen al lector en el període, la tendència i el compositor. El llibre basteix els seus principals atractius en l’edició en català; en una ampla, equànime i variada selecció, alhora que en uns criteris d’essencialitat, síntesis i ordenació cronològica de les referides fitxes i compositors.

Una tarda a lopera. Radigales. Huygens Editorial

Cal destacar el llistat amb el catàleg operístic de cada autor (amb la data d’estrena o de composició) i la classificació de quatre categories que orienten al lector sobre la dificultat i accessibilitat musical i conceptual dels títols segons si són indispensables, aptes per a tots els públics, injustament oblidats o ideals per a iniciar-se. S’agraeix també la sensibilitat mostrada cap al barroc –especialment el francès- i, en particular, cap al segle XX no sempre present en altres iniciatives semblants: Viktor Ullman, Michael Tippett i, en el cas ibèric, Manuel Penella, Xavier Montsalvatge i Josep Soler. No obstant, s’hi enyora alguna incursió sobre Martín i Soler, prou significatiu durant el darrer terç del segle XVIII, i també sobre Stockhausen o Penderecki.

Radigales configura una obra pràctica i treballada però que malauradament no desbanca propostes anteriors encara localitzables en el mercat editorial. Segurament per evitar la reiteració de llurs elements bàsics característics, no ha inclòs informacions més detallades de les tessitures dels personatges, ni la seva relació intrínseca –més enllà del comentat en la sinopsi- ni una selecció dels principals fragments musicals. D’altra banda, el plantejament cronològic resultarà incòmode a qui no en desconegui les coordenades estilístiques, geogràfiques o temporals dels títols i compositors. En aquest cas, el tres índexs finals supliran la rapidesa que l’absent ordenació alfabètica li podria haver ofert.

En darrer lloc, l’edició peca d’excessivament austera per l’escassa varietat de tintes i la tipologia d’una lletra poc còmode de llegir arran del gris tènue i monòton amb què està impresa. A més, el paper que trasllueix el text del revers. Amb tot, el melòman que no disposi d’una guia en aquesta línia, té una eina útil que compleix amb els preceptes de divulgació i consulta exigibles en comeses com la present. ¡Benvingut!

Albert Ferrer Flamarich

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Canal de YouTube de l'Associació

***Video not found***
Duration: 0
Date: November 30, -0001
Views: 0

Copyright © 2014. Associació Liceistes 4t.i 5è Pis. Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. .