Ressenya de "Raimundo Torres", de Santiago Vela

Santiago Vela, Raimundo Torres, Témenos Edicions. Barcelona, 2013. 178 pàgs. ISBN: 978-84-941069-8-9

Són molts els esforços que des de la musicologia espanyola s’han realitzat els darrers vint-i-cinc anys per compensar la manca d’estudis sobre la pròpia història. No obstant, tot i el constant sorgiment de novetats, esdeveniments i destacades tesis doctorals encara hi ha camps mancats d’aportacions referencials o que, almenys, siguin un primer graó per a estudis d’abast considerable. Un d’aquests terrenys és el dels cantants catalans i espanyols del segle XX.

Raimundo Torres. Vela

Amb aquesta monografia dedicada al baríton català Raimundo Torres (1912-1987), Témenos Edicions afegeix el cinquè títol a una col·lecció que es va perfilant com un exemple en el rescat de les figures històriques de la lírica autòctona del segle XX. Es tracta d’una breu biografia amb un estil periclitat de crònica, especialment en allò referit a l’àmbit familiar. Tot i la fluïdesa de la redacció no pot evitar una sensació d’esgotament en el lector que es fa evident en el repàs de les actuacions. Aquest és el problema de moltes biografies mancades d’un enfocament que generi un interès major que allò estrictament informatiu. No obstant, l’activitat professional es cobreix oportunament: des dels estudis a París, la seva amistat amb l’actor Yul Brynner i el seu debut el 1937 fins a la seva retirada del escenaris l’any 1974, passant per molts teatres europeus i alguns d’americans (MET de Nova York i City Center de Chicago). Cal destacar el culte del lied i del repertori simfònic vocal que va incloure obres d’ Eslava, Casals, Penderecki i De Severac, a més dels aleshores infreqüents operistes Gluck i Rameau, al costat dels èxits verdians, wagnerians i del “seu” Boris Godunov. Les il·lustracions i fotografies -autoretrats inclosos que són d’innegable qualitat- complementen l’oferta amb dades de les actuacions ben presentades i fàcilment assimilables.

Aquesta eina matriu per a futurs treballs és voluntariosa, documentada i esquemàtica però insuficient. Manca un anàlisi del repertori vocal, encara que sigui a partir dels testimonis de l’època. I també falten reflexions sobre la seva trajectòria més enllà de l’elogi immediat. Aquests són aspectes que si l’autor no podia solucionar, altres especialistes sí oferint un producte més complet i un contingut més ampli. Els estudis musicals han evolucionat i per aconseguir un reconeixement de tasques divulgatives com la present s’exigeix una aportació més substanciosa, transversal i amb unes conclusions específiques més enllà del servit aquí. Per exemple, en l’apartat “Recuerdos”, on diferents personalitats rememoren vivències del protagonista, el discurs de Begoña Torres incideix en la biografia i en bona part del que ja ha exposat Santiago Vela. En conseqüència, si prenem les paraules de la filla del baríton com a font documental l’aportació de l’autor és una mera reescriptura. D’altra banda, es reconeix que el catàleg d’actuacions surt de l’arxiu perfectament estructurat que va llegar el cantant. Amb tot cal recordar que la cultura, i més a Espanya, deu molt a la feina dels diletants i afeccionats. Per tant, benvingut.

Errors

Al marge d’espais sobrants entre paraules –error freqüent a tot el llibre-, cal esmentar la puntual, innecessària i irritant castellanització de noms com Juan Manén (pàg. 28) i Palacio de la Música (pàg. 38). Tampoc és elegant la maquetació de la pàgina 43, alhora que resulta pueril estilísticament la cita de tots els noms de les obres en majúscula –i no en negreta o en cursiva-. D’altra banda, la inclusió d’obres religioses dins del catàleg líric és un error metodològic tan arcaic en la distinció de gèneres com incloure les àries d’algunes òperes en el capítol de repertori de lieder. El debat sobre si les peces formalment són assimilables o no, no justifica la seva catalogació en el mateix gènere -consideracions sociològiques a part, és clar-.

Albert Ferrer Flamarich

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Canal de YouTube de l'Associació

***Video not found***
Duration: 0
Date: November 30, -0001
Views: 0

Copyright © 2014. Associació Liceistes 4t.i 5è Pis. Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. .