Cavalleria i Pagliacci al Liceu

La temporada d’ enguany, el liceu ha programat dues òperes veristes, CAVALLERIA RUSTICANA I PAGLIACCI a la mateixa funció, en tres repartiments diferents. Jo vaig assistir al primer i segon, i l’assaig del segon, sincerament en la meva modesta opinió, crec no van ser per tocar castanyoles de satisfacció.

Marcello Giordano en Turiddu, em va agradar, es una veu lírica amb cos, amb un repertori variat dins la seva corda, cantant també, els papers de líric spinto. És una veu bonica clara, amb un cant regular sense sotragades arribant amb facilitat als aguts.

José Cura en Turiddu, no em va agradar, és una veu dramàtica impressionant de les difícils de trobar, però el seu cant és vulgar, canta a cops de coll, amb la veu enganxada al clatell, donant la sensació que canta forçat. L’ària Addio a la mamma va estar millor. Particularment tinc molta pena, car hi tenia moltes esperances dipositades en aquesta veu, que creia única per interpretar els personatges autènticament dramàtics, i què anat a menys progressivament. És un problema de tècnica, ha de posar fil a l’agulla aviat, del contrari s’ha acabat José Cura.

Ildiko Komlosi en Santuzza, és una mezzosoprano amb una bona trajectòria operística en els teatres mundials, canta bé, però la seva Santuzza no crec que passi a l’historia, si més no, a la meva modesta opiniò.

Luciana D’Intino en Santuzza, és una bona mezzosoprano, amb bon aguts, veu vellutada, color bonic, sobretot a la mitja veu i greus, el pas de la veu a la zona alta, li canvia el color, i l’ oscil·la una mica. Malgrat tot per mi és una bona Santuzza.

L’Alfio de Marco de Felice, fou mediocre, millor Vittorio Vitelli.

Ginger Costa-Jackson , una Lola jove amb un color de veu bonic, crec que podria fer quelcom més important, ja ho veurem, els temps ho dirà.

Horrorosa, mai millor dit, la mamma Lucia de Josephine Barstow. Amb les veus joves que tenim esperant una oportunitat!!!

Impressionant Yordanka Leon amb les darreres paraules de l’òpera, “hanno ammenazato compare Turiddu” recitat amb un crit a l’estil “d’Irene Papas”, posant la pell de gallina.

Marcello Giordani, interpretant Canio li és més dificultós, el personatge demana una veu més dramàtica que el tenor no té, però el fet de la seva veu es projecta molt bé, dóna la sensació de facilitat en el seu cant sense forçar l’instrument. Bé cantant “Vesti la giubba” no tant en “no pagliacci non son” que no podia en la seva ànima, com els hi passa a la majoria dels tenors amb mancances dramàtiques.

José Cura, Canio, per les seves facultats vocals, hauria de cantar Pagliacci sense cap dificultat, doncs no ha estat així, continua tenint els mateixos problemes de tècnica vocal, cantant amb irregularitat, certament va estar molt millor que en Cavalleria, però sense arribar a genialitat que hauria de ser amb una veu com la seva. Molt bé amb “Vesti la giubba” i problemes en “no paglacció non son” quan no els hauria de tenir.

Inva Mula va ser una Nedda encantadora, de facultats tècniques remarcables, de cant bonic i fàcil i comunicatiu, sap retransmetre al públic aquesta seguretat que intueixes que no et fallarà. Molt bona Nedda.

Angeles Blancas, la gran decepció com Nedda, tinc molta pena i prefereixo no parlar-ne, desitjo hagi estat un esdeveniment aïllat dins la seva carrera professional.

Andrsej Dobbler, i George Gagnidze els dos varen cantar el Pròleg i el personatge de Tonio a un nivell bastant mediocre.

Discrets la resta, Jean-Luc Ballestra i Gabriel Bermúdez en Silvio, i David Alegret en Beppe i Arlecchino.

El cors no varen estar a l’alçada d’altres vegades, esdevenint cridaners, a tota veu, sense matisar.

El mestre Daniel Callegari com a director d’orquestra, tres quarts del mateix, cap subtilesa ni lirisme, tot pla i sorollós sense comunicar res.

La producció Floriana Cavani no em van agradar ni en Cavalleria ni en Pagliacci i la direcció escènica encara menys. Uns decorats petits gairabé enganxats a la “platea”, sense prespectiva. Malgrat tot, crec que en Pagliacci el moviment escènic va estar millor.

Unes representacions que vaig gaudir en pocs moments, jo com afeccionada a l’òpera les qualificaria de poc satisfactòries.

Mª Teresa Mir

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Canal de YouTube de l'Associació

***Video not found***
Duration: 0
Date: November 30, -0001
Views: 0

Copyright © 2014. Associació Liceistes 4t.i 5è Pis. Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. .